Blogger Tricks

28 Ağustos 2010 Cumartesi

Çocuklara kod (programlama) öğretmek için 4 araç

kids using computer Dünyamız daha çok teknoloji odaklı hale geldikçe; artık çocuklarımıza bilgisayar kullanmasından çok, bilgisayarı, programları ve oynadıkları oyunları kendi kendilerine nasıl inşa edeceğini öğretmeliyiz.

“Öğrencilerin bilgisayar bilimleri ile ilgilenmeye başlamasına ihtiyacımız var ve erken yaşta  olmalı çünkü bilgisayar bilimlerini başarıp başaramayacağını ya da bilgisayarın donuk ve sıkıcı olduğuna karar vermeleri lazım” diyor, Alfred Thompson, Microsoft'un K- 12 Bilgisayar Bilimi Akademik İlişkiler Müdürü.

Bir bilgisayar öğretmeni (Bilişim Teknolojileri Öğretmeni) olarak şu anki Bilişim Teknolojileri Dersi eğitim içeriğinden yakınıp dururuz. Çocuklar office programlarını kolayca öğrenebiliyorlar ve derste bunları dinlerken de sıkılıyorlar. Kişisel fikrim içeriğin yetersiz kalması.

Piaget ne kadar ilkokul dönemindeki çocukların somut işlemler döneminde olduğunu savunsada, bilgisayar programlama ise soyut işlemler dönemi hitap etse de, artık Dünyada Bilişim’i değerli gören eğitim kurumlarınca K12 seviyesi (ilköğretim öğrencileri) ‘nde bilgisayar programlamanın öğrenciler tarafından yapılabildiği görülmüştür.

Tabii ki çocuklarımıza kalkıp C# öğretmek gibi bir niyetimiz yok. Bilgisayar bilimlerinde de onların yaşlarına göre programlar var. Bunlara kısaca bir göz atalım.

1. SCRATCHscratch

Scratch; MIT Media Lab tarafından, 8 yaş ve üzerindeki çocuklar için geliştirilmiş bir  grafik programlama dilidir. 2007 de duyrulduğundan bu yana yaklaşık bir milyon proje geliştirilmiştir ve http://scratch.mit.edu/ adresinde paylaşılmaktadır. Projeleri bilgisayarınıza indirip inceleyebilirsiniz. Scratch; Mac, Linux ve Windows bilgisayarlarda çalışabilmektedir.

Değerli öğretmenlerim ve bilişimciler: eğer konu ile ilgilenscratch1iyorsanız; http://wiki.scratch.mit.edu/wiki/Scratch_Wiki size yardımcı olacaktır.

Sitedeki bir kaç projeyi inceledim de; çocukların hayal gücü ve programlamayı birleştirerek çok iyi ve kaliteli ürünler ortaya çıkarılabilir.

 

 

 

google-app-inventor 2.APP INVENTOR

Temmuzda Google Android için App Inventor’ı duyurdu. App Inventor, andorid için uygulama geliştirmenize yardımcı oluyor. App Inventor da, Scratch gibi MIT’li. Projeye Profesör Harold Abelson tarafından yönetiliyor. Ve Proje yöneticisinin NewYork Times’a verdiği bir röportajda “App Inventor insanların mobil dünyada sadece müşteri değil, uygulama yaratısıcı olmasına da izin veriyor” diyor.

App Inventor da eğitimde kullanılabilecek teknolojik araçlardan birisi.Eğer App Inventor ile ilgilenirseniz; App Inventor Google Grubu’na bakmanızda fayda var.

 

alice 3. ALICE

Alice; öğrencilere nesne yönelimli ve olay yönlendirmeli programlama öğretmek amacıyla tasarlanmış ücretsiz ve açık kaynaklı 3D programlama ortamıdır. Alice öğrencilere, sürükle-bırak, nesneye hareket kazandırma ve oluşturma gibi araçlar sağlar. Alice’in bir çeşidi olan Storytelling Alice; Caitlin Kelleher’in Carnegie Mellon Universitesi Bilgisayar Bilimleri’ndeki doktora çalışması olarak geliştirildi.

alice_skater (Kişisel görüşüm: Staja gittiğim 1 yıl içerisinde öğrenciler dersin hemen bitip oyun oynamaya geçmesi için can atıyorlardı. Öğrencilerimiz; onların zamanını alan basit elbise giydirme, araba yarışı oyunları oynamak yerine, onların sizihnsel gelişimine de katkıda bulunabilecek ve yaratıcılıklarını geliştirebilecek kendi oyunlarını geliştirebilirler. Böylece bilgisayar zaman alıcı sıkıcı bir uğraş olmaktan çıkacaktır. Bilgisayar eğlence olmaktan çıkacaktır. )

alice-3d-visual-programming-language

 

4. LEGO MINDSTORMS

Lego, son zamanların en çok oynanan oyuncağı seçildi. Bu biraz daha robotik bir oyuncak. Lego Mindstorms sitesinde daha ayrıntılı bilgiye ulaşabilirsiniz.

SONUC

Şuna hiç şüphe yok ki; Bilgisayar Bilimleri de Matematik, Fen ve Teknoloji, Sosyal Bilgiler, gibi temel bir bilim olması gerektiğini farkına varmalıyız artık. Bilgisayar sadece oyun, chat, msn, facebook, internet değil. Bilgisayar Bilimleri öğrencilerin problem çözme, mantığı geliştirme, eleştirel düşünme gibi konularda gelişmesini sağlayacak somut bir bilimdir. Hayal edilenler anında bilgisayar üzerinde uygulanabilmektedir. Bilişim’i, sosyalliğini, asosyalliğini, İlköğretimdeki Bilişim Teknolojileri dersini tartıştığımız bu günlerde, bilgisayar bilimlerinin bu yönüne dikkat çekmek gerekli. Bilgisayar tek başına oyun değil, oyuncak değil.

Yukarıda bahsettiğim 4 program dışında da K12 seviyesi için programlar var, bir gün de onları yazacağım. Microsoft tarafından geliştirilen Small Basic’i ayrı bir yazıda biraz daha ayrıntılı inceleyeceğim.

Bilişimin güzel tarafları ile ilgilenmeyi bırakmayalım. Çocuklarımızın zamanını sadece oyun oynayarak harcamayalım.

Bilişimli Günler!

KAYNAK (yazının bir kısmı çeviridir):  ReadWriteWeb

13 yorum :

eline sağlık Kübra güzel bir yazı olmuş ancak meslektaşın olarak eleştirmek istediğim birkaç nokta var :)
senin içeriğe ve öğrenmelerin kolaylığına yönelik hipotezin için örnek öğrenci grubun neydi bilemem ama bu yılki bilişim tek. öğretmen zümre raporlarının çoğunu okudum. çoğu öğretmen sınıfa göre bir alt basamağın müfredatını uyguluyordu. ben özel okulda öğretmenlik yapıyordum, müfredat öğrencilere tamamen uygun diyebilirim. haftalık 1 ders saati yetersiz ve içerik genişletilmeli bence de ama mevcut ders saatiyle içeriği genişletmek çocukların her şeyi bildiğini sanıp, aslında hiçbir şey öğrenmemesine yol açar. ezber bilgi çabuk unutulur. işletim sistemi ve office'le ilgili üniteler o kadar hafife alınacak şeyler değil. "kes,kopyala,yapıştır" bitti gitti değil yani, excelde formülleri öğretmen 1 ayını alır ;)

Programlamaya gelince, Piaget'nin bilişsel gelişim dönemlerine göre somut işlem dönemi 7-11 yaş yani ilköğretim 1. kademeyi kapsıyor. 2.kademeyi soyut işlem dönemi olarak değerlendiriyoruz.6,7,8in kapsamına baktığımızda da ona yönelik ünitelerin yer aldığını görürüz. görsel okur-yazarlık, bilgi ve iletişim, hesaplamalar, veritabanı, programlama ve web sitesi oluşturmayla ilgili üniteler bu sınıfların müfredatında yer alıyor. ben içeriğe basit düzeyde movie maker, photoshop kattım. bu tip programlar üzerinde çalışıp, facebookta paylaşmak öğrencilerin daha çok hoşuna gidiyor :)

teşekkürler yorumların için. :) bazı noktalası özellikle yazdım ki doğru ve yanlışlığı üzerinde düşünmek için. Piaget bunlardan birisi.

benim gittiğim okulda publisher bile anlatılmadı. sadece word vardı, biraz da powerpoint. Gittiğim diğer okulda office 2003 kuruluydu. Ben programlamadan bahsediyorum. Bence içeriğe office değil programlama konulmalı. Movie maker, photoshop anlatılmadı. Girdiğim sınıfta yazı yazmakta zorlanan öğrencilerde vardı. 5-6 yaşlarında anakartı yakmış olanlarda! ama neredeyse hepsinin oyun oynamaktan başka derdi yoktu.
benim yazıdaki asıl amacım da bunu anlatmak. Bilgisayar oyun aracı değil. Sadece dosyalarımızı düzenlediğimiz ödev yaptığımız bir oyuncak değil. Bilgisayar bir bilim. Öğretilmesi gereken tüketici kısmı değil. Üretici kısmı.
Bir çok konuda sana katılıyorum. ama office'e ilköğretimde gerek duymuyorum.

programın uygulanmasına yönelik sıkıntılar var o zaman. bu hakikaten çok üzücü, keşke herkes senin gibi düşünebilse...
office'i öğretmenler bile düzgün kullanamıyor, sunu yapamıyorlar, tablo yapamıyorlar, e-bültenin ne olduğunu bilmiyorlar, bunlar da üretim sonuçta. iki satır yazmakla wordü, ad-soyad listesi yapmakla exceli, arka arkaya fotoğraf sıralamakla powerpointi bildiklerini düşünüyor insanlar :)
web sitesi, programlama 7-8 müfredatı, veritabanı da 6. sınıftan başlıyor normalde... demek ki öğretmen arkadaşlarımızda da ihmal var. biz bu kadar uğraşıyoruz, kafa yoruyoruz kazandığımız helal olsun diye öğrenciler bu durumdayken kazandığı parayı nasıl rahat harcar bir öğretmen düşünemiyorum :(

Kubra Hanım bu konuda bizleri bilgilendirdiğiniz için teşekkür ederim. Benim 10 yaşında bir oğlum var. Yaklaşık 5 yıldan beri bilgisayarla içli dışlı, ben elektronik mühendisiyim ancak programlama konusunda onu yönlendirecek kadar bilgim yok. Oğlum, 2 sene önce web sayfasını kurdu, bu senede forum sayfası açtı, sanıyorum 80'e yakın üyesi var. Ayrıca online oyunlardan birisinin server ını evdeki dizüstü bilgisayara kurdu, şu an sanıyorum 45-50 arasında oyuncusu var. Zaman zaman C++, SQL gibi dilleri öğrenmek için internetten bazı programlar,videolar indirip uğraşıyor. Ayrıca flash, fotoshop ve benzeri programları da oldukça güzel kullanıp bir şeyler üretmeye çalışıyor. Xp,win7, linux gibi işletim sistemleriyle de arası çok iyi. Özel bir okula devam ediyor ama okulda verilen bilgisayar dersleri sizin de belirttiğiniz gibi paintbrash, power point, word benzeri derslerle boşu boşuna geçiyor.

Asıl sorun; ben bu çocuğu nasıl yönledirmeliyim. Programlama konusunda kurs veren özel yerler ile birkaç görüşmem oldu, "biz o yaşta öğrenci kabul etmiyoruz" cevabını aldım. Benim korkum, şu anda çocuğun kafasında pek çok bilgi var ama bunlar düzenlenmiş ve yönlendirilmiş bilgiler değil. Yarın bir gün bu dağınık bilgiler ona yetmeyecek, internetten öğrendiği saçma sapan yarım bilgiler ile tehlikeli işlere kalkacak ve biz anne-baba olarak ona yetemediğimizden ve yönlendiremediğimizden çocuğun geleceğini kötü etkileyeceğiz.

Şimdiki çocukların çoğunun ingilizcesi internetten bilgi takip edebilecek kadar iyi ve pek çoğu maalesef yalnızlar. Bu yalnızlıklarını bilgisayar başında sanal kişilerle paylaşıyorlar. Eminim benim durumumda pek çok ebeveyn vardır. Belki konunun farkındalar belkide değiller. Ben Ankara'da yaşıyorum, büyük şehrin olanaklarıyla çözüm bulamadım, eğer bu duruma bir çözüm öneriniz varsa ve yayınlarsanız sevinirim.

http://hacer.kubrakose.com/2010/09/asl-sorun-ben-bu-cocugu-nasl.html

Phun adlı programı Fiziğin bazı yönlerini göstermek için kullanmıştım.(Bilg Öğretmeniyim) Fizik kurallarını düşünerek nesneleri dizmeniz, ya da günlük hayatta kulanılan araçları oluşturmanız gerekiyor.(El arabası,Çıkrıklar,...vs)Algoritma öğretiminde de zaman zaman kullanıyorum. Bizim Fenciler ise Vitamin kullanıp dünyanın dönüşünü sadece video olarak gösteriyorlar hala :/

Neyse...7-8.sınıfa gelen öğrencilere zırt diye oop programlama anlatınca tıkanıyorlar. Küçük sınıflarda Bakanlığın gönderdiği etkinlikler biraz yeterli olsa da üst sınıflar için bu tür maceraları yaşamıyor çocuklar; Bakanlığın bir materyal desteği yok zira! 3.sınıf öğrencisi masal kahramanlarıyla Kes Kopyala Yapıştır'ı öğrenirken siz 7-8'de Programlamayı kuzu gibi dinleyen öğrencilerle karşılaşıyorsunuz. Bu bakımdan TTKB ders içeriklerini ve CD'leri gönderirken Program ve Yazılım Geliştirme Dairesi ne işle uğraşıyor diye sormak lazım.

İşin kötü yanı saydığınız türden çekici programları kullanmadığımız zaman ilgisini toplamış ve belki de Bilişim konusunda ileride tercihleri olacak zehir gibi öğrencileri kaybediyorsunuz. Meslektaşlarımızın fellik fellik plan-program arayıp dersin niteliğini arttırmak konusunda bu tür arayışlara girmemesi çok acı. Bu açıdan yazdıklarınızı beğenerek okudum. Teşekkürler.

PS: Yazılarınızı daha sık güncellemeniz konusunda sizi size şikayet ediyorum :) Dikkate alınması dileğiyle...

Teşekkürler. Daha çok yazı yazmak isterdim ama kpss izin vermiyor, henüz atanamadım. bu yıl ücretli öğretmenlik yapıyorum geçen yılda ücretli çalıştım ama 6-7-8lerde gerçekten müfredatı anlatmak çok sıkıcı. anlatırken bende sıkılıyorum. bu yıl ne yapsam diye çözümler arıyorum. Geçen yıl scratch öğretmeyi düşündüm haftada 1 gün gittiğim okulda format atmak ve gerekli programları kurmaktan ona vaktim kalmadı. Bu yıl için de yine haftada 1 gün. çocuklara sıkılmayacakları birşey bulmak istiyorum. bakalım ne olacak.

Yazıyı şimdi okudum, ki büyük ayıp etmişim! Güzel yazı. Özellikle öğrencilerin vb dışında öğrenebilecekleri yazılım geliştirme gereçleri ile buluşması heyecan verici. Gerçi ben vb anlatmaktan ve küçük ödüllendirmelerden keyif de alsam, çocuklara daha iyisini vermek gerekli.
Yazının içindeki bir link aldı beni MIT sitesindeki bir projeye götürdü... 2 yıldır arkadaşlarıma anlattığım, EBA (Fatih Projesi Eğitim Bilişim Ağı) içinde olmasını en çok istediğim projesi 2011'in sonunda hayata geçirmeye başlamışlar ve eleman arıyorlar! Kıskandım. Eğer ikna edebilirsem, EBA'da çalışan yazılım mühendislerini, bizim de eğitim sistemimiz içinde "çok oyunculu eğitseş çevrimiçi oyun" olacak. Çocukların wow gibi oyunlardan kurtulması gerekmekte zira.
KPSS'de başarılar diliyorum, atandığınızda daha az derse gireceğinizi de belirtiyorum:)
Selamlar.

Yorumunuz için teşekkürler. KPSS yüzünden bu yazının bile devamını yazamadım. Yazılacak çok konu var aslında, bir türlü zaman bulamıyorum.

Öğrencilerim bu yıl iyice oyun oyun diye tutturmaya başladı. Müfredat çok yetersiz. Ben ücretli olduğum için program kurmaya vaktim yok. Yoksa çocuklar neler neler yapabilir.

Umarım fatih projesinde de bilişim teknolojileri iyi bir yer bulur ve bilgisayarın artık sadece oyun aracı olmadığını çocuklarımıza ve velililerimize (hatta öğretmenlerimize) öğretebiliriz...

mucitlergarajı.com yada bilisimgarajakademisi.com çok tartışmaya gerek yok :)

Merhabalar Kübra,
Ben uzun zamandır öğrencilerimde programlama konusuna eğilmek istiyordum. sanırım en çok da grafik tasarım programlarıyla ilgilendiğim için bir gecikme yaşadım. Ben şu anda Başkent Üniversitesi ÖZel Ayşeabla Okulları'nda öğretmenlik yapıyorum. 4.ve 5.sınıflarda Scratch uygulamasına başladım. İlk önce Small Basic öğretmiştim ama Scratch'e göre biraz daha zor. Farklı 6.sınıflarda seçmeli dersimde Small Basic vermeyi düşünüyorum. Şu ana kadar Scratch programını çok beğendim. Öğrencilerimi gözlemlediğim kadarıyla da şunu söyleyebilirm ki, öğrencilerim karakter ve sahne değişikliklerini çok sevdiler. Karakteri konuşturmak hareket ettirmek de onlar için keyifli oldu. Renkli lego parçalarını tutup sürükleyerek basit oyunlar yazabilyorlar. Şimdilik daha başındayım. Süreç geliştikçe sonuçlarını da paylaşırım. İyi çalışmalar

Teşekkürler hocam, Öğrencilerine yaptırdığınız çalışmaları internet ortamında paylaşıyor musunuz? Bence paylaşmalısınız, öğrencilerin bilgisayarı nasıl üretici olarak kullandıklarını görelim. Oyunlarla tükettiklerini görüyoruz hep.

bi kaç uygulama yaparak cocuklara KODLMAM ÖGRETİMİNİ YAPACAK UFAK UYGULAMALAR YAPICAM AMA NASIL YAPICAM HIC BI FIKRIM YOK BIRILERI YARDIMCI OLSUN BENIDE COK ZORLASIN ISTEMIORUM

Yorum Gönder